קביעת תורים

  לימודים מתקדמים
  טיפולי פוריות
  טיפול בהריון ולידה
  טיפול בתינוקות ובילדים
  דיקור סיני

  טיפול בבעיות גב

  צמחי מרפא
  תזונה סינית
  שיאצו
  אנמה-אמפוקו
  טווינה
  רפלקסולוגיה
  פרחי באך

  אוסטיאופתיה

  אייפק
  עיסוי שוודי/תאילנדי/אבנים חמות
  קבוצות יוגה
  יוגה טיפולית
  הומאופתיה


        

 
מאת:
ארם צייג


טיפול בדיקור בילדים מניב תוצאות מפתיעות - לעיתים טיפול שנמשך מספר שניות בעזרת מחט אחת בלבד יכול לחולל שינוי דרמטי במצבו של הילד. ילדים מגיבים לדיקור כפי שהיינו רוצים שמבוגרים יגיבו לטיפול - תגובה המתבטאת בשינוי מהיר, חד, משמעותי ועמוק במצבו של המטופל.
הקושי בטיפול בילדים הוא הקשר איתם. ילדים מתקשרים בצורה שונה ממבוגרים והדרך אל ליבם שונה. כאשר הם יחששו או לא ירגישו בטוחים - הם יגיבו בחוזקה. התנגדות שעלולה להיווצר בגלל חשש או כאב יכולה להכשיל את הטיפול ולהפוך אותו לפחות מתאים. אף הורה לא יבחר בדרך בה הילד זועק עד לב השמיים בכל פעם שהוא נכנס לקליניקה, אלא אם מדובר במקרה שזו הדרך היחידה לטפל בו.

בנסיותנו לתקשר עם עולם הילדים, חשוב להבין את המשמעות הגדולה שיש לטיפול הראשון. הטיפול הראשון חותם את הרושם, שאצל ילדים הוא בעל משמעות ומלווה אותם לטוב או לרע למשך זמן רב. הכאב ובעיקר הפחד שעלולים ללוות את הילד והוריו הם מעין משוכה גבוהה שעלינו כמטפלים לעזור להם לעבור בהצלחה. ברגע שמשוכה זו נמצאת מאחורי המשפחה, יש אנחת רווחה והקלה ואפשר להשאיר את החששות מאחור.
יש לזכור שחלק מהפחד שמשקף הילד, ייתכן ומקורו בהורים שחוששים, על אף שהם מנסים להסתיר חשש זה. הילד מתייחס בעיקר להרגשת ההורים ולא הולך שולל אחר מתק שפתיים. לכן אם ההורים חוששים, יחשוש גם הילד, אך בניגוד להורים המסתירים חשש זה, הוא יפגין זאת בצורה ישירה.

המסקנה מכל האמור לעיל היא שלטיפול הראשון משמעות רבה בכל הקשור לחשש ולפחד שיש להורים ולילד מדיקור. אם נעבור בהצלחה את הטיפול הראשון, נפרשת הדרך לטיפול שיש בו הרבה שמחה ושיתוף פעולה.

בפועל הכאב הכרוך בדיקור הוא משני ולא משמעותי, עם זאת מה שיכול להעצים את הכאב הוא הפחד מפני הכאב. עקרון זה עובד גם ברמה הפיזית - בזמן פחד הגוף מתכווץ, השרירים מתקשים והדיקור אכן עלול להיות לא נעים.
ברשימה זו נפרוש את מגוון הטכניקות להרגעה ולהפחתה באי הנעימות שעלולה להיות חלק מהטיפול, אך לפני כן מספר דגשים על הטיפול הראשון ועל אפשרויות הפעולה כאשר הילד מסרב לטיפול:

המפתח לשיתוף פעולה והרגעת הילד טמון בטיפול הראשון
אם הטיפול הראשון עובר בהצלחה ההורים והילד נרגעים לגבי המשך התהליך. לכן חלק גדול מהפחד נמצא מרגע ההחלטה להגיע לטיפול ועד לדיקור בפעם הראשונה, אז נוכחים ההורים והילד, שהחשש לא תואם את המציאות.
אם ההורים רגועים, סביר להניח שכך גם ירגיש הילד. יש להיות קשוב לשאלות ההורים ולענות באורך רוח. אפשר להציג בפניהם את המחטים, להסביר שהן חד פעמיות וסטריליות ולפוגג כל חשש אפשרי אם עולה. אפשר אף לערוך דיקור סמלי על אחד ההורים - זה מרגיע את ההורים ואת הילד שרואה את ההורים שלו חווים את החוויה שהוא מתעתד לחוות. הדיקור על ההורים יהיה במקום נייטראלי ולא על נקודת דיקור.
ברגע שההורים מרגישים בנוח אפשר להתפנות ליצירת קשר עם הילד. ההתרכזות בהורים תחילה בטיפול הראשון, מסתדרת היטב עם העובדה שחלק מהילדים צריכים זמן הסתגלות לסביבה חדשה לפני שמתייחסים אליהם באופן אישי.

ילדים עם חולשה באנרגיית ה- KID יפחדו מהדיקור בסבירות גבוהה מהרגיל. במקרים אלו החוויה של ההתגברות על הכאב מחזקת את הילדים. הטיפול שמחזק את אנרגיית ה- KID גורם לילדים אלו להיות מופתעים מהשינוי שמתחולל בהתייחסותם לטיפול והם נכונים לדיקור – בבחינת אתגר חיובי.

במקרה שילד מסרב לטיפול כי לטענתו הטיפול הקודם כאב לו, אפשר לדחות את הטיפול לפגישה הבאה. לא פעם קורה שהילד חלש או נתקף בחשש זמני, וקשה לו המחשבה שהוא עלול לסבול כאב. בד"כ גישה כזו מרגיעה את הילד והוא מגיע לפגישה הבאה מעודד ומחוזק.

כאשר הילד מפחד, המטפל וההורים מנסים לשכנע אותו להתרצות.
כאשר הילד לא מתרצה, אפשר להציע להורים שתי חלופות:
• לוותר על הטיפול ולנסות בפעם אחרת.
• להפגין נחישות.

כאשר ההורה בוחר להפגין נחישות, הילד מבין שאין מקום להתנגד ומשתף פעולה. לאחר ההחלטה של ההורה יש לבקש ממנו להסביר את החלטתו לילד לפי הסדר הבא:
1. אני יודע שאתה מפחד.
2. אבל הטיפול הזה מאוד חשוב.
3. אני אחבק אותך חזק ואשמור עליך.
4. אני אספור עד 3 ואז נעשה את הטיפול.

חלק גדול מההורים לא מצליחים לבצע סדר פעולות פשוט זה - עדות לאותו חשש שהם מנסים להסתיר, אך משתקף אצל הילד. ברגע שההורה מפגין נחישות - הילד נרגע והתנגדותו פוחתת.


הקלה על כאב והרגעה

ישנן מספר שיטות שיכולות להקל על הפחד והכאב הכרוכים בדיקור:
1. הדגמה על אחד ההורים
2. עיסוי הנקודה
3. ציור על נקודת הדיקור
4. תזמון החדרת המחט עם הנשימה
5. פרחי באך להרגעה - תמצית רסקיו
6. כינוי המחט בשם ידידותי
7. שימוש בנקודה ידידותית בטיפול ראשון
8. הרפיה ותמיכה של האיזור הנדקר
9. אופן הדיקור
10. שימוש במוליך
11. ספירה
12. טיפול תוך ישיבה על אחד ההורים
13. טפול בזמן שינה
14. שימוש במשחה מאלחשת

1. הדגמה על אחד ההורים דרך זו יכולה להיות טובה להרגעת הילד וההורים.
במקרה של דיקור לאם - יש לברר אם היא בהריון. במקרה כזה רצוי לדקור את האב, או לוותר. בכל מצב הדיקור יהיה במקום נייטראלי.

2. עיסוי הנקודה עיסוי הנקודה וריכוך השרירים במקום, מקל על ההחדרה של המחט.
"המפתח לטיפול ללא כאב טמון ביד שמאל". נאמר ע"י מטפלים בעת העתיקה, כי יד שמאל היא יד האם המכינה את המקום לדיקור שמתבצע ביד ימין. אפשר לשאול את הילד מתי הוא חושב שהעיסוי מספיק והנקודה מוכנה לדיקור. במקרה שמשתפים את הילד בהחלטה מתי הוא מוכן ומתי אפשר לדקור, יש לכבד אותו ולהמשיך בעיסוי עד שהוא מכריז שהוא מוכן.
מאחר ומצב של פחד מאפיין טיפולים ראשונים, היכולת של המטפל להמשיך בעיסוי בסבלנות עד שהילד ירגיש בטוח היא חשובה, בכך בוחן הילד את המטפל אם הוא אכן קשוב לו ומכבד אותו. ככל שהעיסוי ארוך יותר וסבלנותו של המטפל באה לידי ביטוי, כך מתחזק בטחונו של הילד במטפל ובטיפול.

3. ציור על נקודת הדיקור - במקרה שהילד מתנגד לדיקור, אפשר לבדוק האם יסכים שהמטפל יצייר פרח או כל ציור אחר כדי לסמן את הנקודה. בד"כ הסכמה כזו מעידה על התרככות מצד הילד והסכמה לשיתוף פעולה. בהסכמתו לציור, הילד מכריז שהרעיון מקובל עליו, אך הוא עדיין לא מוכן לאתגר. במקרה זה יש להמשיך בדו-שיח עם הילד עד להתפוגגות מלאה של חששותיו.

4. תזמון החדרת המחט עם הנשימה - תזמון נכון עם נשימות הילד מבטיח החדרה קלה יותר של המחט. יש לתאם את ההכנסה של המחט ביחד עם הנשיפה של הילד. יש להסביר לילד שבזמן שאיפת האויר הגוף נמתח ובזמן נשיפת האויר החוצה הגוף רפה והמחט נכנסת בקלות. תאום תזמון זה מתאפשר עם ילדים שגילם מאפשר שיתוף פעולה – מגיל שנתיים בערך.
בזמן הוצאת המחטים אין בד"כ כאב, אך אם מרגישים התנגדות של המחט בהוצאה יש להוציאה בעדינות תוך כדי משחק עדין של סיבוב המחט לשני הכיוונים או תיפוף קל עם האצבע סביב המחט.

5. פרחי באך להרגעה - תמצית רסקיו - כאשר מגיע לטיפול ראשון ילד שמאוד חושש ולא מצליח להתגבר על הפחד, אפשר לתת לו פרחי באך – רסקיו. לאחר מתן הרסקיו רצוי לצאת מהחדר לכמה דקות באמתלה של עיסוק כלשהו כדי לאפשר לילד לעשות "אתחול" ולגשת לאתגר מחדש. אפשר להשתמש במשחה או טיפות רסקיו, לילד שהדיקור הכאיב לו, את הטיפות אפשר למרוח על המקום הכואב או לטפטף לפה.

6. כינוי המחט בשם ידידותי - עדיף להשתמש במונחים כמו "דגל", "מקל", או כל כינוי אחר. המילה מחט טומנת בחובה הקשרים מפחידים מעולם הרפואה המערבית.

7. שימוש בנקודה ידידותית בטיפול ראשון - רצוי שהטיפול הראשון יהיה בנקודה לא רגישה. הבעיה העיקרית היא הפחד ואי הוודאות שמאפיינים את הטיפול הראשון.

8. הרפיה ותמיכה של האיזור הנדקר - יש לדאוג שהשריר שבו מתבצע הדיקור יהיה רפוי ע"י תמיכה בו מהצד הנגדי לדיקור.

9. אופן הדיקור יש לרכוש טכניקה של "החדרה ראשונית מהירה" - לאחר שהמחט הוחדרה, יש להמתין לאישור של הילד שהכל בסדר ואז אפשר להעמיק את ההחדרה ולסובב את המחט.

10. שימוש במוליך מקטין את הסיכוי לכאב, אך הוא פחות מדוייק ויש בו מן הניכור, במובן שבו המטפל פחות נוכח ברגע הדיקור. חלק קטן מהילדים סובל מכאב בדיקור באופן קבוע. ילדים אלו באופן טבעי מבקשים להשתמש במוליך. דרך נוספת להפחית את הסיכוי לכאב, היא ע"י לחיצת המוליך בעדינות אך בנחישות למשך 10 שניות או יותר, הכאב העדין הנגרם מהלחיצה של המוליך מטשטש כאב שעלול להיגרם מהדיקור.

11. ספירה לאחר החדרת המחט, אם הילד לא רגוע אפשר לספור כדי להדגיש בפני הילד שמדובר בתהליך קצר שעומד להסתיים, בד"כ הדבר מרגיע את הילד וגם מסיח את תשומת ליבו מן הכאב.

12. טיפול תוך ישיבה על אחד ההורים - רצוי שהילד ישב על ההורה כדי שההורה יוכל לחבק ולתמוך בו במקרה של כאב.

13. טפול בזמן שינה - לעיתים ההורים נושאים לקליניקה ילד ישן, ושואלים אם אפשר לטפל בו מבלי להעירו. אם המיומנות של המטפל טובה והנקודה היא לא רגישה, אפשר לבצע את הדיקור. יש לבקש מההורה להיות קרוב מאוד לילד למקרה שהוא יתעורר. אם יש סיכוי סביר שהילד יתעורר מתוך כאב, כדאי להימנע מכך ולהעירו. ההפתעה הלא נעימה שעלולה להיגרם לילד שמתעורר לתוך כאב עלולה ליצור התנגדות למטפל, ובצדק. גם במקרה זה, רצוי לעסות את הנקודה לפני הדיקור כדי לרכך את המקום.

14. שימוש במשחה מאלחשת - ברפואה המערבית מקובל להשתמש במשחה מאלחשת לפני בדיקת דם. אפשר להציע לילדים שממש חוששים מהכאב להשתמש במשחה מסוג זה. יש להקפיד להסיר את המשחה לפני החדרת המחט.


לסיכום: הטיפול בכאב ובפחד מהכאב הם חלק מהתקשורת הבסיסית עם ילדים. ישנן אינספור דרכים לרכך תחום בעייתי זה. כל מה שנדרש הוא מעט יצירתיות והדרך לעוד מטופל שמח סלולה.


ארם צייג Dip. Ac
מטפל ברפואה סינית עתיקה
מייסד ומרצה בקורס "התמחות ברפואה סינית לתינוקות, לילדים ולמתבגרים" במרכז אלה.

© 2007 כל הזכויות שמורות  l מרכז אלה לרפואה סינית עתיקה l ברודצקי 43 כניסה א קומה 3 תל אביב l טל. 03-5447144  l צור קשר

 

Simply-Smart | בניית אתרים | קידום אתרים